Wednesday, March 2, 2011

Sebelum renovate rumah… Apa yang perlu anda lakukan….


Sebelum ini teman ada kongsikan sedikit bagaimana proses penukaran nama bil air dan bil elektrik teman. Selepas melalui proses tersebut, teman rasa adalah lebih baik jikalau teman kongsikan juga langkah-langkah yang teman buat sebelum membuat renovation rumah teman. 


Sebelum renovate rumah

1. Pastikan sumber air dan elektrik telah lengkap di rumah anda. Rujuk post teman bertajuk (Proses penukaran nama untuk bil SYABAS dan TNB…Alahai, susahnya..)

2. Tentukan budget yang kita ada untuk renovate.

3. Tentukan budget untuk membeli peralatan elektrik.

4. Jumlahkan budget untuk renovate dan budget untuk membeli peralatan elektrik supaya kita mendapat jumlah budget yang sebenar.

5. Darabkan jumlah budget anda dengan 10%. 10% tersebut kemungkinan jumlah budget anda akan bertambah.
         Contohnya:
         Budget untuk renovate: RM20 K
         Budget untuk membeli peralatan elektrik: RM5 K
         Jumlah budget : RM20 K + RM5 K = RM25 K
         Budget yang mungkin bertambah : 20% x RM25 K = RM5 K
         Jumlah budget anggaran : RM25 K + RM5 K = RM30 K

6. Kenalpasti aktiviti yang kita nak renovate.

7. Susun aktiviti mengikut keutamaan (priority).
         Contohnya:
i.                 Wiring
ii.                  Cat
iii.                Beli peralatan elektrik
iv.                Buat tembok
v.                  Simen parking tempat parking kereta
vi.                Pasang grill
vii.              Pasang gate
viii.            Pasang plaster ceiling
ix.                Pasang kitchen cabinet
x.                  Pasang Wardrobe
xi.                Pasang peralatan elektrik

8. Sekiranya aktiviti renovation yang ingin dibuat melibatkan pengubahsuaian kepada struktur rumah seperti perbesarkan rumah, buat porch dan sebagainya, pastikan anda mendapat kebenaran daripada majlis perbandaran dahulu. Proses memohon kebenaran ini mengambil masa hanya sehari sahaja. Deposit yang dikenakan oleh majlis perbandaran bergantung kepada aktiviti renovate yang akan dilakukan.

9. Ambil gambar rumah anda sebelum aktiviti renovation dijalankan.

10. Jalankan survey bagi mendapatkan kos setiap aktiviti renovation yang telah dirancang. Survey boleh dibuat secara surf internet, tanya member-member yang pernah buat renovation, dapatkan quotation daripada syarikat dan sebagainya.

11. Pastikan setiap aktiviti renovation tersebut, anda mendapatkan sekurang-kurangnya 3 quotation atau harga bagi memudahkan anda membuat perbandingan. Tidak semestinya harga yang murah, anda berpuas hati dengan kerjanya.

12. Pastikan juga anda telah perincikan setiap aktiviti renovation tersebut kepada syarikat. Ini mengelakkan anda daripada tersasar daripada budget sebenar kerana kemungkinan terdapat kos yang tersembunyi.

13. Buat pemilihan quotation dan harga.

14. Kira semua kos yang diperlukan supaya anda dapat menjimatkan kos tambahan 5% sebelum ini. Sekiranya terlebih budget, buat aktiviti renovation mengikut priority yang telah anda tetapkan sebelum ini.

15. Hubungi syarikat atau individu yang akan buat kerja-kerja renovate tersebut. Tetapkan tarikh mula dan tamat bekerja. Catatkan dalam kalendar anda. Bayar deposit sekiranya perlu. TIPS: Pastikan anda jangan bayar sepenuhnya sekiranya kerja belum siap. 

16. Hubungi syarikat atau individu terbabit sebelum kerja-kerja renovation dijalankan. Ini memudahkan anda memantau kerja-kerja tersebut.

17. Simpan semua bukti pembayaran, quotation, nombor telefon serta alamat syarikat dan individu yang telah anda pilih. Ini dapat mengelakkan anda daripada tertipu.

Sebelum dan selepas renovate plak… TUNGGU post seterusnya !!!!!! 

1 comment:

  1. ASSALAMUALAIKUM TUAN/PUAN. KAMI KONTRAKTOR RENOVATE DAN BUAT RUMAH AREA SELANGOR TERUTAMA LEMBAH KLANG. KERJA BERMUTU DAN ADA WARANTY. SILA HUBUNGI 0122528706 MAT. SEBUTHARGA/QUOTATION DAN SITE VISIT PERCUMA. TERIMA KASIH.

    ReplyDelete